Samen met een gebruikersgroep van klachtencommissies heeft het KCT een functioneel en technisch ontwerp gemaakt voor de aanpassing van een reeds bestaande website. ‘De in gebruik name van de aangepaste centrale website heeft twee doelen’, vertelt Marjolein van Kooij, die het project namens KCT trekt. ‘Met de website willen we de klachtuitspraken overzichtelijk op één plek bijeenbrengen. De website biedt een centraal platform waar klachtencommissies hun klachtuitspraken op simpele wijze bekend kunnen maken. Door het meegeven van metadata over de uitspraak maakt de site het mogelijk dat klachtuitspraken van de klachtencommissies beter kunnen worden vergeleken.’
Door gebruik te maken van een centrale publicatievoorziening kunnen klachtencommissies voldoen aan hun wettelijke publicatieplicht ex art. 10:6 lid 7 Wvggz. Ook draagt het bij aan de doelen van ‘rechtsgelijkheid’ en ‘kwaliteitsverbetering’ in de Wvggz.
Na de test door de gebruikersgroep van klachtencommissie zullen ook leden van de Stuurgroep OU de website testen. Zij geven feedback op de resultaten die het zoeken op de website opleveren.