Ga naar inhoud
14 december 2022
06:04

‘Ontwikkelaar verdient een grote pluim’

Een gebruikersgroep met klachtencommissies van Parnassia, Fivoor, Altrecht, Rivierduinen, GGZ NH-Noord, GGZ in Geest en Arkin heeft meegedacht over het ontwerp van de website wvggzklachten.nl. Charlie van Velzen en Kimberly Vermeulen van de Klachtencommissie GGZ Zuid Holland Noord kijken terug op het proces.'Het resultaat mag er zijn. De website heeft meerwaarde en kan zorgen voor meer rechtsgelijkheid.'

Wat is de rol van de gebruikersgroep bij de ontwikkeling van de website?

Charlie: ‘Sinds de zomer van 2022 zijn we meerdere keren met de gebruikersgroep bij elkaar gekomen in een wisselende samenstelling. Gelukkig hoefden we niet van nul te beginnen. De website die Siebrand Schreurs voor GGNet maakte was het uitgangspunt.

Kimberly: ‘Samen hebben we de wensen en behoeften uit de praktijk op een rij gezet: wat moet de website kunnen en hoe lever je gegevens aan? Met deze input zijn de webbouwers aan de slag gegaan om de site geschikt te maken voor landelijk gebruik door alle klachtencommissies wvggz.´

Charlie: ´Na een eerste brainstorm is een functioneel ontwerp voor de website gemaakt. Daar hebben we verder over nagedacht: wat werkt goed, wat kan beter? Aan de hand daarvan is een testversie van de site gemaakt. Theorie is één, maar werkt het ook in de praktijk? Om dit te toetsen hebben we klachten geüpload en de zoekfunctie getoetst. Werkt het soepel, hoeveel tijd kost het uploaden, kun je klachtuitspraken makkelijk terugvinden, zijn dingen die we hebben onderzocht. Die inbreng vanuit de praktijk, zie je terug in de website.´

Waarom is een centrale website belangrijk voor klachtencommissies?

Charlie: Tot nu toe hebben klachtencommissies geen centrale plek om hun uitspraken openbaar te maken. Het gevolg is dat niet elke commissie haar uitspraken publiceert. De klachtencommissies die dat wel doen, doen het allemaal op hun eigen manier. Landelijk is er geen gelijke aanpak, dit maakt zoeken en vergelijken bijna onmogelijk.’

Kimberly: ‘Het klinkt misschien utopisch, maar je wilt toch dat klachten in de ggz overal in ons land op dezelfde manier worden behandeld. Met een landelijke website kun je zaken eenvoudig vergelijken en van elkaar leren. Dat helpt bij de behandeling van een klacht. Zo werkt de rechtspraak in zijn algemeenheid ook: je zoekt naar vergelijking met andere zaken om tot een goede en weloverwogen uitspraak te komen. Nu alle informatie openbaar is en op één plek staat, wordt dit een stuk simpeler.´

De website is klaar, wat vinden jullie van het resultaat?

Kimberly: ‘Ik ben zeker dat een landelijke website gaat werken, het heeft meerwaarde en biedt rechtsgelijkheid.´

Charlie: Mooi qua look en feel en gebruiksvriendelijk. De keuzemenu´s zijn handig en zoeken is simpel. Belangrijk vind ik ook dat de beheerder onafhankelijk is. Wij hebben met onze klachtencommissie tot nu toe geen klachten gepubliceerd, omdat dit alleen via de website van een zorgaanbieder kon. Dat geeft toch een gekleurd beeld. Bovendien kun je bij die sites meestal niet gericht zoeken; je moet alle documenten doorspitten om de informatie te vinden die je zoekt. Met de landelijke website voor klachtuitspraken is die tijd voorbij. Wat mij betreft kan dit een mooie eerste stap zijn op weg naar meer samenwerking tussen klachtencommissies.´

Charlie van Velzen is ambtelijk secretaris voor de klachtencommissieWvggz Zuid Holland Noord. Kimberly Vermeulen is hoorzitter en vice voorzitter bij de klachtencommissie Wvggz Zuid Holland Noord.